Zdravo mršavljenje bez dijeta

Poremećaji hranjenja rezultat su djelovanja niz čimbenika, od bioloških, psiholoških do socijalnih uzroka. U poremećaje prehrane su ubrajaju pretilost, anoreksija i bulimija. Današnji način života se sastoji od više sjedenja, vožnju automobilom i prehranom bogatom kalorijama. Nedostatak fizičke aktivnosti i pogrešna prehrana glavni su krivci za debljinu. Suvremeno potrošačko društvo danas svakodnevno nameće svoje standarde ljepote, ističući vitkost tijela, pa su mnogi ljudi, pogotovo djevojčice, djevojke i žene nezadovoljne svojim tijelom. Istraživanja pokazuju kako mediji veoma negativno utječu na taj način da adolescenti i djevojke osjećaju veliki pritisak od strane medija. Navodi se kako su ljepota, mladost, zdravlje, snaga, vitkost, mišići, sjajna koža, sjajna kosa ideal kako ljudi trebaju izgledati. No, što je s onima koji imaju problema sa viškom kilograma?

Savjeti za dijetu i različita mršavljenja izgledaju otprilike ovako: smanjenje unosa kalorija, vježbanje, unos veće količine vode, izbacivanje čokolada, slatkog općenito, masno, ne jesti pred televizorom, ne piti sokove, koristiti manje tanjure, dovoljno spavati, ne piti kavu s mlijekom i slično. Također, postoje 2 vrste dijeta. To su: rigorozne i brzopotezne. Rigorozne dijete su dijete kada se naglo osoba odluči baviti se sportom, izgladnjivati se, čak uspiju skinuti do 3 kilograma, no sve na pogrešan način. Naime bazalni metabolizam dovodi do malaksalosti, vrtoglavica, usporenosti, totalnog kaosa u glavi i tijelu i što je najgore, kilogrami se vraćaju. Brzopotezne dijete su dijete koje se ne mogu dugo održavati pa se tijelu odnosno masnoće vrate dvostruko. Nastaju nove masnoće jer se organizam počne braniti. Čovjek se zapita pa kako onda izgleda zdravo mršavljenje bez ovakvih drastičnih dijeta?

Prije svega, potrebno je napraviti plan treninga i plan prehrane te se toga pridržavati tijekom cijelog života i prihvatiti novi, zdravi način života.
Dakle, potrebno je da sami sa sobom donesete odluku da želite postati mršaviji i zdraviji. Zatim se interesirati što jesti, što je zdravo a što nije. Znati točno i voditi evidenciju u početku koliko koja hrana sadrži kalorija. Nikako se ne smije zaboraviti na fizičku aktivnost. Dovoljno je svaki dan vježbati barem 20 minuta. Upornost se isplati iako nema odmah rezultata, što je zapravo dobro, jer svako mršavljenje gdje je cilj brzo skidanje kilograma, nije poželjno i šteti fizičkom i psihičkom zdravlju. Mršavljenje zapravo podrazumijeva kalorijski deficit ili vježbajte više, jedite manje. Dakle, ako netko želi zdravo mršavljenje, potrebno je doista što češće u tjednu vježbati. To ne mora nužno biti vježbanje u teretani, dovoljno je brzo hodati, voziti bicikl, trčati.

Tijekom trčanja, tijelo, primjerice osobe koja teži 50 kilograma, gubi 438 kalorija, dok osoba koja ima 100 kilograma, gubi 888 kalorija trčanjem. Sigurno je teško zamisliti da se kalorije gube običnim hodanje. No, osoba koja brže hoda i ima 60 kilograma, gubi čak 531 kaloriju. Osim vježbanja, prehrana je od velike važnosti. Jedan Big Mac ima 600 kalorija, vruća čokolada 450 kalorija, a čaša vina 120 kalorija?!

Liječenje biljkama spada u najstarije metode. Pa zašto ne i kao pomoć pri mršavljenju? Podaci Svjetske zdravstvene organizacije pokazuju da na svijetu čak 1, 7 milijardi ljudi ima prekomjernu težinu. U Hrvatskoj je to visoki postotak, za muškarce 64 % je pretilo dok je 54 % žena koje imaju problema sa tjelesnom težinom.

Prepoznavši pozitivne strane tjelesne aktivnosti, Američko društvo za sportsku medicinu, u želji da potaknu djecu na vježbanje, odlučili su ih uključiti u razne aktivnosti kako bi očuvali i unaprijedili njihovo zdravlje. Najnovije istraživanje EUROASPIRE, provedeno 2007. godine, pokazuje da su zapravo najviše pretile osobe srčani bolesnici koji žive u Hrvatskoj. Takvi pacijenti, koji su obuhvaćeni u istraživanje su najdeblji u području trbuha, s najvećom trbušnom debljinom i nakupinama sala u području trbuha. Srčane bolesti su uzrok smrti u Hrvatskoj čak 55 %, a najveći razlog tome jest pretilost. Kako bi se upozorilo sve takve pacijente i ostatak populacije na važnost zdravog pristupa mršavljenju, predstavništvo tvrtke Abbott u Hrvatskoj je 2009. godine odlučilo je pokrenuti edukaciju kako treba bez drastičnih dijeta skinuti kilograme. Savjeti su velikog tima liječnika, od nutricionista do kirurga da prekomjernu tjelesnu težinu nikako ne smijemo zanemariti. Pretilost je kronična bolest koja ne pokazuje svoje simptome odmah već nakon nekog vremena. Pretilost nastaje zbog individualnih, kulturnih, psiholoških, metaboličkih i genetskih uzroka, (Vrhovec, Jakšić, Reiner i Vucelić, 2008). Ako se gleda s aspekta medicine, debljina čini podlogu za razvoj mnogih opasno po život bolesti. Kao što su: arterijska hipertenzija, dijabetes, moždani udar, bolesti žučnjaka, osteoartritisa, apneje u snu, respiratorne bolesti, karcinome maternice, dojke, prostate, debelog crijeva i drugih bolesti.

Kako znamo da je netko prekomjerne tjelesne težine?

Uglavnom se iskazuje apsolutnim iznosima tjelesne težine i visine te indeksom tjelesne mase koji predstavlja omjer, (Metelko i Harambašić, 1999). Ako je omjer opsega struka kod muškarca veći od 102 ili kod žena od 88 cm, smatraju se značajno većima, odnosno pretilima i imaju veliki rizik od navedenih bolesti.

Kao smjernice za pravilo mršavljenje, bez drastičnih dijeta mogu se navesti:

1. Mršavljenje treba biti brzinom 2 do 4 kilograma na mjesec
2. Potrebno je fizičkom aktivnošću i pravilnom prehranom održavati postignutu tjelesnu težinu.
3. Cilj je postići dugotrajnu stabilnost u održavanju postignute niže tjelesne težine.
4. Promjenom stila života i odbacivanjem loših navika
5. Uravnoteženost u prehrani s umjerenim unosom energije
6. Pojačana tjelesna aktivnost
7. Što više piti tekućine, najbolje vodu i čajeve, primjerice zeleni čaj koji pomažu pri fizičkom naporu u davanju energije i istovremeno topi masnoće u tijelu
8. Tjedna kontrola tjelesne težine
9. U slučaju da osoba ne zna otkud i kako bi počela, obratiti se liječniku opće medicine koji će preporučiti daljnjem timu liječnika, specijalista
10. Lijekove za mršavljenje ne trošiti bez nadzora i konzultacija s liječnikom.